Branding - co to jest?

Każda firma składa się z dwóch głównych elementów. Pierwszym z nich jest produkt lub usługa, którą firma oferuje. Drugi element stanowi marka. Drogą rozwoju firmy jest skierowanie swoich działań nie tylko na produkt czy usługę, lecz również na marketing. Prędzej czy później każdy właściciel biznesu napotka takie pojęcie jak branding. Jest to nieuniknione, ponieważ to właśnie branding odgrywa znaczącą rolę w budowaniu firmy, która odnosić będzie sukcesy. Czym jest branding? Aby odpowiedzieć na to pytanie, w pierwszej kolejności wyjaśnijmy dwa pierwsze pojęcia; czyli produkt i marka.

Czym jest produkt?

Najogólniej mówiąc, produkt jest czymś, co po prostu można zaoferować, po to, by odpowiedzieć na potrzeby rynku. Może być to zarówno dobro fizyczne, jak i doświadczenia, ludzie, imprezy, umiejętności. Innymi słowy, to, co ktoś zechce kupić, może stać się produktem. Prostym przykładem, który później pomoże nam sobie zobrazować definicję brandingu, jest produkt, jakim jest woda. Jedna od drugiej na sklepowej półce nie różni się praktycznie niczym. Smakuje podobnie i jest bezbarwna. Zatem, jak to jest, że coś, co praktycznie nie posiada smaku i niemal każdy ma do tego dostęp we własnym zakresie, może być sprzedawane pod tak wieloma etykietkami? Co sprawia, że wchodząc do sklepu, wybieramy właśnie tę butelkę wody? Odpowiedzią na to pytanie jest marka oraz branding.

Co to jest marka?

Marka to nazwa, to również pojęcie, słowo, znak lub symbol. Cokolwiek, co wyróżnia firmę na tle innych konkurentów. To właśnie marka sprawia, że kupujemy tę, a nie inną butelkę wody. Marka ma za zadanie nie tylko dostarczać nam tego, czego potrzebujemy, ale również sprawić, abyśmy chcieli wybrać butelkę wody opatrzoną właśnie tą etykietką. Sam produkt zwykle nie jest oryginalnym pomysłem. Nawet jeśli, to tylko przez chwilę, ponieważ konkurencja na rynku szybko skopiuje produkt. Tak jest zawsze. Jednak dzięki temu, że firma nie sprzedaje tylko produktu, ale też emocje związane z zakupem, właściciel ma możliwość utrzymania się na pozycji lidera w sprzedaży danego towaru. Jak już ostało wspomniane, marka to nie tylko produkt czy usługa, którą firma ma do zaoferowania. Marka musi kreować odpowiednie emocje, jakie mają być kojarzone z zakupem. Sama nazwa, logo czy kolory nie budzą jeszcze u konsumentów takich wrażeń. Ot, zwykła cecha charakterystyczna, która ma odróżnić jedną firmę od drugiej. Tym zadaniem zajmuje się właśnie branding. Czym jest branding?

Branding - co to?

Branding co to jest? Według definicji, branding jest elementem marketingu, którego zadaniem jest kształtowanie wrażeń, emocji i doświadczeń, jakich doznają konsumenci. Ma również sprawić, aby dana marka, sprzedająca konkretny produkt lub oferująca usługę, została zapamiętana przez klienta. Łącząc zatem produkt dobrej jakości odpowiadający na potrzeby rynku, markę spełniającą oczekiwania konsumentów oraz branding na odpowiednim poziomie, można stworzyć firmę, która przerośnie wyobrażenia samego właściciela. Branding to proces, który polega na kształtowaniu tego, w jaki sposób odbierana jest marka w umyśle klienta. W jaki sposób można to zrobić? Poniżej znajduje się lista elementów mających największy wpływ na kształtowanie marki. Są to:
  • nazwa,
  • logo,
  • archetyp,
  • kolory,
  • wartości,
  • strategia marketingowa,
  • sposoby komunikacji,
  • jakość oferowanych produktów czy usług.
Skoro wiemy, już co to jest branding oraz jakie elementy odpowiednio poprowadzić ten proces, to nasuwa się pytanie jak jeszcze zwiększyć rozpoznawalność marki. W tym celu warto skorzystać z rozwiązań takich jak pozycjonowanie e-commerce, prowadzenie blogów, a także Google Ads czy Facebook Ads. Agencja Nprofit posiada zespół profesjonalistów, którzy mają doświadczenie w tworzeniu i zarządzaniu projektami we wszystkich kanałach, w tym mediach cyfrowych czy społecznościowych.